Hebben werknemers het recht om onbereikbaar te zijn?
Buiten werktijd mailen en appen kan stress veroorzaken bij werknemers. Hebben ze wettelijk recht op onbereikbaarheid of is het toereikend om daar goede afspraken over te maken?
Het antwoord
Er is wel wetgeving in de maak over bereikbaarheid van werknemers buiten werktijd. Dat wetsvoorstel heette eerder ‘recht op onbereikbaarheid’, maar die titel is aangepast. De bedoeling van het wetsvoorstel is namelijk niet dat werknemers het recht krijgen om onbereikbaar te zijn. De bedoeling is: overleggen met je werknemers over (on)bereikbaarheid buiten werktijd.
Thuiswerken en flexibel omgaan met werktijden maakt het voor veel medewerkers gemakkelijker om werk en privé te combineren. Maar het heeft ook nadelen. Een van die nadelen is bijvoorbeeld dat een collega die een middag met een kind is meegegaan naar voetbaltraining, die tijd in de avond inhaalt en daardoor nog laat naar een andere collega mailt. Die collega kan dan druk ervaren om meteen te antwoorden. Juist doordat het steeds vaker voorkomt dat men verwacht dat een zakelijke e-mail ook buiten werktijd wordt gelezen en beantwoord, is het voor medewerkers lastig om een balans te vinden tussen werk en privé.
Het is daarom sowieso goed om daarover afspraken te maken, of dat nu wel of niet in de wet geregeld is. Het is heel simpel om je mail zo in te stellen dat een bericht zonder haast, pas de volgende ochtend om 8.00 uur wordt afgeleverd. Natuurlijk helpt het ook om met elkaar af te spreken dat niemand verwacht dat mails die buiten werktijd worden verstuurd ook buiten werktijd worden beantwoord.