
Van scooter tot brommer: de regels voor privégebruik van werkgeversvoertuigen ontsleuteld
Als een werkgever een ander vervoermiddel dan een auto of fiets ter beschikking stelt, zoals een scooter, en de werknemer gebruikt dit privé, dan moet de waarde van dit privégebruik bij het loon van de werknemer worden opgeteld. Dit geldt bijvoorbeeld voor een motor, bromfiets of scooter.
Om het aantal privékilometers vast te stellen, kan een rittenregistratie worden gebruikt. De waarde in het economisch verkeer wordt berekend door het aantal privékilometers te vermenigvuldigen met de werkelijke kilometerprijs. Dit bedrag kan bij het loon van de werknemer worden opgeteld, maar het kan ook als eindheffingsloon worden aangewezen als dit gebruikelijk is. Dit bedrag komt dan ten laste van de vrije ruimte.
Werkelijke kilometerprijs
De werkelijke kilometerprijs bestaat uit kosten voor brandstof, onderhoud, reparatie, afschrijving, motorrijtuigenbelasting en verzekering.
Eigen bijdrage
De eigen bijdrage voor privégebruik wordt ingehouden op het nettoloon, mits dit vooraf met de werknemer is afgesproken. Deze bijdrage wordt in mindering gebracht op de bijtelling, maar mag niet hoger zijn dan de te belasten waarde.
Voorbeeld scooter
Een werknemer krijgt een scooter ter beschikking en rijdt hiermee 10.000 kilometer per jaar. De totale kosten bedragen €2.500 per jaar, wat neerkomt op een werkelijke kilometerprijs van €0,25. Uit de rittenregistratie blijkt dat de werknemer in een maand 300 kilometer privé heeft gereden. De waarde van dit privégebruik is €75 (300 x €0,25). De eigen bijdrage van de werknemer is €25, dus wordt €50 bij het loon opgeteld.
Woon-werkverkeer
Kilometers voor woon-werkverkeer worden niet als privékilometers beschouwd. Dit omvat ook kilometers die de werknemer tijdens de werkdag rijdt tussen werk en woning, bijvoorbeeld om thuis te lunchen. Kilometers die de werknemer om privéredenen omrijdt, zoals om een kind naar de crèche te brengen, worden wel als privé beschouwd.
Vervoer vanwege de werkgever
Als de werknemer reist met een vervoermiddel dat de werkgever ter beschikking stelt, wordt dit beschouwd als vervoer vanwege de werkgever. Een kilometervergoeding hiervoor wordt als loon beschouwd, maar kan ook als eindheffingsloon worden aangewezen als dit gebruikelijk is. Dit bedrag komt ten laste van de vrije ruimte en over het bedrag boven de vrije ruimte wordt 80% eindheffing betaald.
Voor meer informatie over vervoer en reiskosten, zie hoofdstuk 23 van het Handboek Loonheffingen.