skip to Main Content
Bijtelling Elektrische Leaseauto Stijgt In 2026: Wat Betekent Dit Voor Werkgevers?

Bijtelling elektrische leaseauto stijgt in 2026: wat betekent dit voor werkgevers?

Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s. De bijtelling voor privégebruik wordt dan gelijkgetrokken met die van benzine- en dieselauto’s: 22% over de cataloguswaarde. Daarmee komt er een einde aan de lagere bijtelling die sinds 2021 gold voor elektrisch rijden.

Wat verandert er precies?
In 2025 geldt nog een verlaagd tarief van 17% voor het deel van de cataloguswaarde tot €30.000. Voor het bedrag daarboven is het reguliere tarief van 22% van toepassing. Wie vóór 31 december 2025 een elektrische leaseauto bestelt én op kenteken krijgt, behoudt het lagere bijtellingstarief van 17% voor de volledige looptijd van het leasecontract (maximaal 5 jaar).

Duurzaam wagenpark blijft belangrijk
Ondanks het verdwijnen van het belastingvoordeel, blijft verduurzaming van het wagenpark een speerpunt. Werkgevers met meer dan 100 medewerkers moeten rapporteren over de CO₂-uitstoot van zakelijke reizen. Deze gegevens kunnen in de toekomst worden gebruikt om normen te stellen voor uitstoot per zakelijke kilometer.

Nieuwe belastingmaatregel vanaf 2027
In het Belastingplan 2026 is een maatregel opgenomen die vanaf 2027 van kracht wordt: een pseudo-eindheffing van 52% in de loonbelasting voor werkgevers die een fossiele of hybride leaseauto beschikbaar stellen voor privégebruik. Deze heffing geldt per loontijdvak en houdt geen rekening met een eigen bijdrage van de werknemer.

Wat kun je als werkgever doen?

  • Overweeg om vóór eind 2025 nog elektrische leaseauto’s te bestellen.
  • Bereid je voor op rapportageverplichtingen rondom CO₂-uitstoot.
  • Denk strategisch na over de samenstelling van je wagenpark richting 2027.
Back To Top