Hoe zorg ik dat thuiswerkers ook echt thuis werken?
Hybride werken is de nieuwe norm. Als werkgever heb je minder zicht op wat er tijdens het thuiswerken plaatsvindt. Hoe bereik je dat jouw personeel vanuit huis ook daadwerkelijk aan het werk is?
Voorbeeld binnen een willekeurig bedrijf
‘Bij ons wordt ongeveer voor 60% vanuit huis gewerkt en de rest op kantoor. Nu hoorde ik recent een van mijn teamleden tegen een collega zeggen dat ze thuiswerken zo heerlijk vindt, omdat ze aan het einde van de dag al haar was heeft gedaan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Hoe zorg ik dat thuiswerkers thuis ook echt werken?’
Het antwoord
Het arbeidsrechtelijke antwoord is dat een werkgever instructierecht heeft en dus instructies mag geven over hoe, wat en waar wordt gewerkt. Hoewel je als werkgever over bepaalde zaken in de privéwoning van de werknemer minder kunt bepalen dan op kantoor, mag je zeker ook instructies geven voor thuiswerken. Je kunt dus regels opstellen welke de thuiswerkers dienen op te volgen.
Echter, het is wellicht beter om eerst na te gaan hoe effectief medewerkers zijn als ze thuiswerken. Immers, ofschoon ze gedurende werktijd misschien een wasje in de wasmachine doen, kan het zomaar zo zijn dat ze thuis minstens net zo effectief zijn als op kantoor. Op kantoor wordt natuurlijk ook niet elke minuut van de dag hard gewerkt; ook daar is afleiding en wordt gesocialiseerd. Dat hindert niet, want daar worden mensen blij van en blije mensen werken over het algemeen beter en harder. Zo te horen wordt dit teamlid er blij van als de was is gedaan. Prima toch? Als het maar niet ten koste gaat van de effectiviteit. Als uit je onderzoek blijkt dat een medewerker thuis nauwelijks iets uitvoert, dan is dat natuurlijk anders. Dan is het noodzaak om in te grijpen.