skip to Main Content
Quiet Quitting: Wat Is Het En Hoe Ga Je Ermee Om?

Quiet Quitting: wat is het en hoe ga je ermee om?

  • HR

De laatste tijd horen we de term “quiet quitting” steeds vaker voorbijkomen. Dit begrip is in hele korte tijd met name onder jongeren enorm populair geworden. Wanneer je deze term op social media intikt, bijvoorbeeld op TikTok, krijg je vele hits. Wat is “quiet quitting” precies? Het komt er in het kort op neer dat, vooral de nieuwe werkende generatie, stopt met taken uit te voeren waar zij niet voor betaald krijgen. Daarbij hoort ook langer doorwerken zonder compensatie en het bijwonen van niet verplichte bijeenkomsten. Kortom, zij doen exact wat zij op basis van hun functieomschrijving en arbeidsovereenkomst moeten doen. Niet meer, en niet minder. Quiet quitting heeft dus niets te maken met ontslag nemen, maar meer met het niet langer dat beetje extra geven.

Waar komt quiet quitting vandaan?

We horen het steeds vaker; de jongere generaties zijn moeilijker te verleiden met een hoog salaris dan met een goede work-life balance. Voor deze generatie is er meer in het leven dan alleen werken, en zij nemen hun vrije tijd en mentale gezondheid zeer serieus. Dat betekent niet zo zeer dat ze niet hard willen werken, maar vooral dat ze hun grenzen goed bewaken.

Er is meer in het leven dan werken

De veranderingen in werken in de afgelopen jaren hebben ook meegeholpen aan deze ommekeer in de manier waarop naar werk wordt gekeken. Mensen hebben zich afgevraagd of elke dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op kantoor zitten wel de moeite loont, en of ze niet gelukkiger worden van iets anders doen, of van minder werken. Dat is op zich niet zo gek, want een mens brengt gemiddeld zo’n 90.000 uur op het werk door. Dan is het wel belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt en waar je je prettig bij voelt.

Kun je als werkgever iets doen aan quiet quitting?

Dat is een complexe vraag. Als je vermoedt dat meerdere medewerkers gelijktijdig aan quiet quitting doen, is het allereerst misschien eens goed bij jezelf na te gaan of het probleem bij de medewerkers in kwestie ligt, of bij jouw stijl van leidinggeven. En overweeg waarom de medewerkers ineens alleen nog exact doen waarvoor zij betaald worden.

Als die vragen voor jou beantwoord zijn, en je wil voorkomen dat medewerkers aan quiet quitting (blijven) doen, dan zijn er gelukkig wel wat dingen die je kan ondernemen. Houd er wel rekening mee dat de oplossing niet meteen toepasbaar. Je zult er energie in moeten (blijven) steken.

Hieronder een aantal aandachtspunten:

Veilige werksfeer
Ten eerste is het creëren van een open cultuur op de werkvloer belangrijk. Daarin voelen medewerkers zich ontspannen en veilig om hun gevoel en zorgen te uiten; met elkaar, maar zeker ook (of liever gezegd: vooral ook) met het management. Op die manier zullen medewerkers zich eerder over iets durven uit te spreken in plaats ermee te blijven zitten, waardoor het groter en groter wordt.

Houd daarnaast regelmatig gesprekken met de medewerkers om te kijken hoe het met ze gaat, of ze ergens problemen mee hebben en wat hun visie is op het werk. Blijvende betrokkenheid en luisteren naar je medewerkers is essentieel. Zo voelen zij zich gehoord en vrij om nieuwe ideeën te delen op een laagdrempelige manier. Hier kunnen ook nieuwe en bruikbare inzichten uit voorkomen voor de organisatie.

Flexibiliteit
Flexibiliteit bieden is ook een hele belangrijke. Met name jonge medewerkers hebben genoeg van een slechte work-life balance. Daaronder hoort ook het werken tussen gezette kantoortijden, ook al is dat voor de organisatie niet per se nodig. Probeer niet te moeilijk te doen over wanneer een medewerker in de middag bijvoorbeeld naar de tandarts moet, of hij/zij neemt liever even een pauze om van de zon te genieten, maar werkt in de avond door. Zo lang het werk af komt en de klanten te woord worden gestaan, is er toch geen probleem?

Medewerkers proactief vooruithelpen
Bied trainingen aan waar nodig. Het kan goed zijn dat een medewerker niet meer zo gemotiveerd is, omdat hij/zij het werk niet helemaal goed meester is. Een training kan daar goed bij helpen. Opleidingen voor bijvoorbeeld timemanagement en persoonlijke ontwikkeling zijn populaire en nuttige trainingen waar het personeel blij van wordt en hen kan helpen plezier in het werk te behouden. Dit zorgt op haar beurt weer voor betrokkenheid bij jouw organisatie.

Waardering is belangrijk om quiet quitting te voorkomen

Het is belangrijk om prestaties van medewerkers te erkennen en te belonen. Heeft een medewerker een deal binnengehaald of een mooi resultaat bereikt, erken dat dan! Complimenteer de medewerker en deel zo nodig een (kleine) bonus of een presentje uit. Het is een kleine moeite, maar het doet veel voor een medewerker.

Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te zijn naar medewerkers over wat je van ze verwacht. Dat biedt transparantie en helderheid; zo weet je dat het voor iedereen duidelijk is wat de afspraken zijn. Dat voorkomt grijze gebieden, wat voor niemand prettig werkt.

Conclusie
Als je medewerkers massaal aan quiet quitting doen, dan is het belangrijk eens eerlijk naar jezelf te zijn en je af te vragen of er wellicht niet een hele ouderwetse manier van leidinggeven op na wordt gehouden. Doen je medewerkers om die reden aan quiet quitting, dan is daar gelukkig op verschillende manieren snel wat aan te doen. Doorgaans willen medewerkers graag werken, zijn loyaal en wensen de onderneming het beste toe. Ze bewaken daarbij wel goed hun eigen grenzen. Praat met je medewerkers en kom tot een oplossing die voor iedereen werkt.

Back To Top